Masowość czy unikatowość? Co sprawia, że konkretny obiekt staje się ikoną designu? Próbę odpowiedzi na to pytanie stanowi wystawa Polish Design Stories. Ekspozycja, którą będzie można tej jesieni obejrzeć w Wiedniu i w Łodzi,  to jednocześnie prezentacja ponadczasowych oraz najświeższych polskich projektów. Za jej organizację odpowiadają twórcy marki 366 Concept, wskrzeszającej klasyczny mebel z epoki PRL-u.

Polskie wzornictwo sprzed 50 lat dziś przeżywa swój renesans. Na nowo uczymy się doceniać rodzime projekty, które, mimo że stanowiły światowy kanon projektowania, w ostatnich dekadach pozostawały na marginesie estetycznej świadomości Polaków. Nie bez winy jest tutaj specyfika minionej epoki, utożsamianej z szarością i beznadzieją. Woltę w podejściu przyniosła zmiana pokoleniowa – młodym ludziom kultura materialna PRL-u nie kojarzy się już z tandetą i niedoborem. Czysta forma, która zdała egzamin czasu, dziś napełnia się świeżą treścią i ponownie urzeka funkcjonalnością i estetyką.

Pod tym względem nasze doświadczenia są zupełnie odmienne od zachodnich. W Europie czy USA klasyki designu są produkowane nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat. My dopiero poznajemy mechanizmy, które stoją za narodzinami ikony. Kluczowe wydaje się to, czy dany obiekt ma charakter masowy i demokratyczny, czy raczej unikatowy i przełomowy.

Wzajemną relację tych dwóch podejść przez pryzmat klasycznych projektów i współczesnego polskiego wzornictwa pokaże wystawa POLISH DESIGN STORIES, organizowana przez firmę 366 Concept. Kuratorką projektu jest Klara Czerniewska, która dokonała analizy najbardziej rozpoznawalnych polskich projektów mebli i oświetlenia z dwóch najbardziej dynamicznych okresów w historii projektowania: lat 50. i 60. XX wieku, oraz pierwszych dwóch dekad wieku XXI. Prezentowane na wystawie ikony przeszłości, teraźniejszości i przyszłości to zarówno przedmioty projektowane masowo i ogólnodostępne, jak i obiekty, których wizerunki upowszechniły się poprzez publikacje i wystawy, nierzadko pozostając w sferze prototypu. W ten sposób badany jest pełen zakres roli projektanta: od odpowiadania na bieżące potrzeby społeczne, po kreację utopijnych koncepcji komentujących rzeczywistość.

Organizatorem wystawy jest firma 366 Concept, której działalność idealnie wpisuje się w pomysł odkrywania na nowo ikon wzornictwa. Marka założona przez Macieja Cypryka i Agatę Górkę zadebiutowała w 2014 roku, wznawiając produkcję legendarnego fotela Model 366 projektu Józefa Chierowskiego z 1962 roku, na wyłącznej licencji do praw autorskich.

Firmie udało się z powodzeniem wskrzesić projekt mebla, który zna prawie każdy Polak. Historia fotela sięga 1962 roku, gdy spłonęły zakłady przemysłu meblarskiego w Świebodzicach. Pojawiła się wówczas pilna potrzeba zapełnienia luki w zaopatrzeniu w fotele. Zatrudniony w fabryce projektant Józef Chierowski zaproponował swój autorski pomysł na tani i łatwy w produkcji mebel. W efekcie przez 20 lat wyprodukowano ok. pół miliona egzemplarzy fotela 366.

Po latach można stwierdzić, że stał się on ikoną dzięki swojemu demokratycznemu charakterowi – to mebel, który równie dobrze prezentował się w zwykłych mieszkaniach, jak i w gabinetach czy klubokawiarniach. Dziś jest  ponadczasowym dowodem wartości polskiego wzornictwa, który doskonale wpasowuje się w aktualne trendy w projektowaniu wnętrz.

Wyroby 366 Concept produkowane są w całości w Polsce. Konstrukcja fotela powstaje z sezonowanego 7 lat drewna jesionowego, oferującego tą samą jakość, co dębowe. Łódzcy projektanci udoskonalili projekt, ukrywając widoczne wcześniej śruby. W połączeniu z wysokiej klasy tapicerką mebel nabrał eleganckiego, niemasowego wymiaru. Do swojej oferty firma włączyła całą gamę autorskich mebli, będących współczesną reinterpretacją oryginalnego projektu – dziecięcą wersję Junior, podwójną sofę, fotel bujany oraz dodatki: stolik i lampę. W 2015 roku premierę miał fotel 367, czyli współczesna wariacja na temat klasycznego mebla.

Zarówno 366, jak i 367 będą elementami wystawy POLISH DESIGN STORIES, która w dniach 25.09-4.10 zagości na prestiżowym Vienna Design Week 2015. Prosto z Austrii ekspozycja przyjedzie do Łodzi, gdzie będzie częścią bogatego programu festiwalu Łódź Design. W Muzeum Miasta Łodzi będzie ją można oglądać od 8 do 18 października.

 

design 1

design 2